Konsorcjum Dolkom – SBM podpisało z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji 54-kilometrowego odcinka linii 132. Po zakończeniu inwestycji prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na wybranych odcinkach między stacjami Pyskowice i Opole Groszowice ma wzrosnąć do 160 km/h. Zarządca zapewnia, że prace będą prowadzone w sposób minimalizujący utrudnienia w ruchu.
Wartość umowy ze zwycięskim konsorcjum to 105 411 312,65 zł netto. Na inwestycję pozyskano dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Fundusze z tego źródła muszą jednak być rozliczone do sierpnia 2026 r. – tymczasem określony w dokumentacji przetargowej termin wykonania prac to 21 miesięcy od podpisania umowy, co oznaczałoby, że termin zakończenia prac to kwiecień roku 2027. – Korzystne zmiany na trasie podróżni odczują w drugiej połowie 2026 r. – zapowiadają jednak PLK SA.
Tory (częściowo) do wymiany, wiadukty do wzmocnieniaO zakresie przetargu
pisaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Zamówienie obejmuje prace między Pyskowicami a Opolem Groszowicami (km 40,111 – 94,281). Obecnie na tym odcinku (z wyjątkiem pierwszych kilkuset metrów, na których ruch się nie odbywa) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wynosi 100-120 km/h, a dla towarowych – 70-120 km/h. Choć większość nawierzchni została wymieniona w latach 2010-2014, stan torów nie pozwala na jazdę z prędkością konstrukcyjną linii (160 km/h): pojawiają się wychlapy, odcinkowe deformacje, zanieczyszczenia podsypki oraz pozostałości po wykolejeniach. Podbijanie i wymiana elementów nawierzchni, z rozjazdami włącznie, ma być jednak wykonana tylko tam, gdzie to konieczne.
Inne zaplanowane prace to szlifowanie szyn i rozjazdów oraz udrożnienie systemu odwodnienia, roboty na 23 przejazdach (7 z nich zyska nowe rogatki) oraz przy sieci trakcyjnej. PKP PLK wymagają też wykonania w najsłabszych miejscach ochronnej warstwy wzmocnienia podtorza i dodatkowej stabilizacji chemicznej gruntu. 21 obiektów inżynieryjnych – wśród nich wiadukty w Toszku, Strzelcach Opolskich i Szymiszowie, most w Warmątowicach oraz kilkanaście przepustów – zostanie wyremontowanych i wzmocnionych.
– Z myślą o pasażerach prace poprowadzone zostaną tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na zmiany w komunikacji. Tak długo, jak będzie to możliwe, ekipy będą działać naprzemiennie na jednym, następnie na drugim torze – zapewniają PLK SA. Wykonawca będzie miał obowiązek używać maszyn wysokowydajnych.
Jak największy efekt jak najmniejszym kosztemInwestycja ma doprowadzić do przywrócenia prędkości 160 km/h od km 50,918 do 66,071 i na kilku innych wybranych fragmentach. Na pozostałych pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się od 100 do 140 km/h. Do zwiększonej prędkości mają być także dostosowane urządzenia SRK. Nacisk na oś na całej długości odcinka Pyskowice – Opole Groszowice ma wynosić 221 kN – wykonawca ma sam, w oparciu o ekspertyzy i analizy nośności, określić zakres koniecznych w tym celu prac na obiektach inżynieryjnych. Warto przypomnieć, że linia jest często wykorzystywana do przewozu ładunków ponadnormatywnych.
Perony na stacjach i przystankach mają zostać wydłużone do 200 m (a w Strzelcach Opolskich – do 350 i 400 m) i podniesione do wysokości 55 cm nad główką szyny. Również w Strzelcach ma zostać odnowione przejście pod torami. Wszystkie obiekty obsługi podróżnych mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Modernizacja linii 132 jest jednym z przedsięwzięć mających – według deklaracji PLK SA oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka – przynieść poprawę parametrów sieci za relatywnie małe pieniądze, uzyskane dzięki oszczędnościom przetargowym.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.