Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linia 132: Dolkom zmodernizuje odcinek Opole – Pyskowice
Konsorcjum Dolkom – SBM podpisało z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wykonanie modernizacji 54-kilometrowego odcinka linii 132. Po zakończeniu inwestycji prędkość maksymalna pociągów pasażerskich na wybranych odcinkach między stacjami Pyskowice i Opole Groszowice ma wzrosnąć do 160 km/h. Zarządca zapewnia, że prace będą prowadzone w sposób minimalizujący utrudnienia w ruchu.

Wartość umowy ze zwycięskim konsorcjum to 105 411 312,65 zł netto. Na inwestycję pozyskano dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Fundusze z tego źródła muszą jednak być rozliczone do sierpnia 2026 r. – tymczasem określony w dokumentacji przetargowej termin wykonania prac to 21 miesięcy od podpisania umowy, co oznaczałoby, że termin zakończenia prac to kwiecień roku 2027. – Korzystne zmiany na trasie podróżni odczują w drugiej połowie 2026 r. – zapowiadają jednak PLK SA.

Tory (częściowo) do wymiany, wiadukty do wzmocnienia

O zakresie przetargu pisaliśmy już jesienią ubiegłego roku. Zamówienie obejmuje prace między Pyskowicami a Opolem Groszowicami (km 40,111 – 94,281). Obecnie na tym odcinku (z wyjątkiem pierwszych kilkuset metrów, na których ruch się nie odbywa) prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich wynosi 100-120 km/h, a dla towarowych – 70-120 km/h. Choć większość nawierzchni została wymieniona w latach 2010-2014, stan torów nie pozwala na jazdę z prędkością konstrukcyjną linii (160 km/h): pojawiają się wychlapy, odcinkowe deformacje, zanieczyszczenia podsypki oraz pozostałości po wykolejeniach. Podbijanie i wymiana elementów nawierzchni, z rozjazdami włącznie, ma być jednak wykonana tylko tam, gdzie to konieczne.

Inne zaplanowane prace to szlifowanie szyn i rozjazdów oraz udrożnienie systemu odwodnienia, roboty na 23 przejazdach (7 z nich zyska nowe rogatki) oraz przy sieci trakcyjnej. PKP PLK wymagają też wykonania w najsłabszych miejscach ochronnej warstwy wzmocnienia podtorza i dodatkowej stabilizacji chemicznej gruntu. 21 obiektów inżynieryjnych – wśród nich wiadukty w Toszku, Strzelcach Opolskich i Szymiszowie, most w Warmątowicach oraz kilkanaście przepustów – zostanie wyremontowanych i wzmocnionych.

– Z myślą o pasażerach prace poprowadzone zostaną tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na zmiany w komunikacji. Tak długo, jak będzie to możliwe, ekipy będą działać naprzemiennie na jednym, następnie na drugim torze – zapewniają PLK SA. Wykonawca będzie miał obowiązek używać maszyn wysokowydajnych.

Jak największy efekt jak najmniejszym kosztem

Inwestycja ma doprowadzić do przywrócenia prędkości 160 km/h od km 50,918 do 66,071 i na kilku innych wybranych fragmentach. Na pozostałych pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się od 100 do 140 km/h. Do zwiększonej prędkości mają być także dostosowane urządzenia SRK. Nacisk na oś na całej długości odcinka Pyskowice – Opole Groszowice ma wynosić 221 kN – wykonawca ma sam, w oparciu o ekspertyzy i analizy nośności, określić zakres koniecznych w tym celu prac na obiektach inżynieryjnych. Warto przypomnieć, że linia jest często wykorzystywana do przewozu ładunków ponadnormatywnych.

Perony na stacjach i przystankach mają zostać wydłużone do 200 m (a w Strzelcach Opolskich – do 350 i 400 m) i podniesione do wysokości 55 cm nad główką szyny. Również w Strzelcach ma zostać odnowione przejście pod torami. Wszystkie obiekty obsługi podróżnych mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Modernizacja linii 132 jest jednym z przedsięwzięć mających – według deklaracji PLK SA oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka – przynieść poprawę parametrów sieci za relatywnie małe pieniądze, uzyskane dzięki oszczędnościom przetargowym. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Infrastruktura

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Roman Czubiński 28 lipca 2025

Toruń przygotowuje się do modernizacji torów w stronę Elany

Zintegrowany transport

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Zobacz również:

Rozpoczęła się rozbiórka nastawni bramowej w Pyskowicach

Infrastruktura

Polregio zostaje na trasie Wrocław – Opole

Pasażer

Pozostałe z wątku:

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Infrastruktura

PLK SA: Linia 169 – nadal staramy się o dofinansowanie

Roman Czubiński 28 lipca 2025

Toruń przygotowuje się do modernizacji torów w stronę Elany

Zintegrowany transport

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Zobacz również:

Rozpoczęła się rozbiórka nastawni bramowej w Pyskowicach

Infrastruktura

Polregio zostaje na trasie Wrocław – Opole

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5